مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
صفحه اصلی
درباره پژوهشکده
گروه های علمی
نشست ها
خانه
موضوعات
قدیمی
مطالعات معنوی
مقالات عرفان و جنبشهای معنوی
مقالات عرفان و جنبشهای معنوی
مقالات عرفان و جنبشهای معنوی
مقالات
(79)
«
1
2
3
4
»
معنای انسانبودن از نگاه آموزههای دینی
انسان موجودی است که همواره در حال تغییر است. این تغییر یا بهسمت رشد و کمال است یا بهسمت سقوط و زوال. انسان دارای اختیار است. لازمهی مختاربودن، داشتن عقل و تشخیص خیر و شر است. شناخت خدا و شناخت شیطان و هستی به انسان کمک میکند تا بداند در کجای این عالم قرار دارد. خودشناسی و معرفت نفس، شاهکلید حلّ مسئلهی انسان و انسانشناسی است...
17 اردیبهشت 1397, 8:7
بررسی تأثیر معنویتدرمانی (با رویکرد بومی بر پذیرش خود و رشد شخصی در نوجوانان دختر)
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر معنویتدرمانی با رویکرد بومی بر رشد شخصی و پذیرش خود در نوجوانان دختر بود. رشد شخصی و پذیرش خود جزو مؤلفههای بهزیستی روانشناختی است. روش اجراي پژوهش به اين نحو بود که از جامعه آماری دانشآموزان متوسطه شهر اصفهان، در سال تحصیلی 95-94 بهصورت تصادفی خوشهای نمونهای به تعداد سی نفر بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند و به پرسشنامهها پاسخ دادند. برای گروه آزمایش یک دوره آموزش معنویتدرمانی ارائه شد.
19 فروردین 1397, 5:43
عناصر معنوی دین اسلام و علم روانشناسی در ایجاد سلامت روان
از مسائل مهم حوزه بهداشت روانی، سلامت روان است. اسلام و روانشناسی هدف، موضوع و راهکارهای مشترکی برای رسیدن به سلامت روان یا همان فلاح و رستگاری ارائه میدهند. انسان موضوع مشترک دین و روانشناسی است و نقطه تلاقی راهکارهای اسلامی و روانشناسی در رسیدن به هدف مشترک این دو حائز اهمیت است. سازههای شفقت خود و ذهنآگاهی، محاسبه نفس، توبه و حضور قلب، هماهنگی هرچه تمامتر دین و روانشناسی را در رسیدن بهسلامت روان و رهایی از اضطراب و دلمشغولیهای حاصل از پیشرفتهای فناوری نشان میدهد.
19 فروردین 1397, 4:45
نقش معنوی حضرت خدیجه (س) در پیشرفت اسلام
در این نوشتار سخن از بانویی به میان میآید که وی نخستین بانوی مسلمان، نخستین همسر پیامبر (ص) بوده و از هر جهت مظهر کمالات انسانی، ایثار و مقاومت، همسری خردمند، مدبر، مهربان، مادری آزموده و فضیلت پرور، مجاهدی مقاوم و صبور، ایثارگری مخلص و بی نظیر، راست قامتی با عزت و نستوه، این بانو مادر حضرت فاطمه زهرا (س)، یعنی حضرت خدیجه کبری (س) است...
20 آذر 1396, 7:29
آثار ترک دعا در زندگی
ترك دعا از روى تكبّر حرام و از گناهان كبيره است كه ترك كننده به حكم قرآن كريم مستحق كيفر جهنم خواهد بود؛ با این حال در زندگی دنیوی نیز، ترک دعا آثار بد و نکبتبار را به همراه دارد که در این نوشتار به برخی از آنها اشاره میشود...
6 آبان 1396, 8:43
هماهنگی معنایی «یقظه» در قرآن، احادیث و متون عرفانی
«یقظه» به معنای بيدارى از خواب غفلت؛ در قرآن، روایات و متون عرفانی بهکار برده شده است. تمامی آيات انذار و بشارت، هدفشان زدودن آثار «غفلت» و بيدار ساختن افراد و اقوامى است كه در خواب بیخبرى فرو رفتهاند...
3 آبان 1396, 18:47
آسیبها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام
مقاله حاضر ضمن بررسی فلسفه تفاوتها و تنوعهای میان انسانها، تنوع و اختلاف از دیدگاه اسلام و انواع اختلافات مذهبی را تبیین و سپس به عوامل پیدایش اختلاف و تفرقه مذاهب را به لحاظ درونی و بیرونی پرداخته و نتایج و آثار ناشی از آن را بیان میکند...
1 آبان 1396, 18:23
شهودات کیهانی در ترازوی نقد برهانی
فرقه کیهانی که محصول اندیشههای شخصی به نام محمدعلی طاهری است، دین و عرفان را بر محور شهودات رهبر این مکتب در سال 57 میسنجد. این مقاله به نقد شهوداتِ مؤسس فرقهی عرفان حلقه میپردازد و با در ترازو قرار دادن آن، خیالی و انحرافی بودنش را مورد بررسی قرار داده است.
30 مهر 1396, 18:18
نقدی برعرفان کیهانی با تکیه بر آموزههای نهجالبلاغه
این مقاله توانسته است، با توجه به تبیین مؤلفههای موجود در عرفان اسلامی منطبق با آموزههای نهجالبلاغه، از قبیل: امکان شناخت خداوند، جایگاه صفات الهی، معاد و احوال قیامت و شیطان و ضرورت تبری جستن از او، انحراف موجود در عرفان کیهانی را رصد، اثبات و به رشته تحریر در آورد...
28 مهر 1396, 18:12
نقش صدق در زندگی معنوی
مفهوم صدق از جمله مفاهيمي است که در متون دینی بهکار گرفته شده است. صدق، در بيان قرآن، معنايى گسترده و فراگير دارد و تنها در وصف قول و گفتار بهکار نبرده شده و به اعتقاد و عمل نيز نسبت داده شده است.
26 مهر 1396, 18:5
رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث
این پژوهش نشان میدهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
12 مهر 1396, 19:48
زن و ارتقاى معنوى جامعه از منظر امام خمينى (ره)
اين نوشتار بر آن است كه در گفتمان امام (رحمة الله) در مورد زنان، بر ديدگاههايى چون خودباورى زنان، معرفى الگو، حجاب، تعليم و تعلم، تهذيب و تقوا و انسانساز بودن زنان تمركز كند كه با معنويت و نقش اجتماعى زنان ارتباط دارد.
12 مهر 1396, 19:37
بررسی و نقد اخلاقی مبانی و اصول عرفان اُشو (2)
این نوشتار با روش تحلیلی - توصیفی و انتقادی بر اساس رویکردهای اخلاق هنجاری، همچون سودگرایی، لذتگرایی، نسبیگرایی، نتیجهگرایی، کثرتگرایی، به معرفی این مبانی و اصول پرداخته و آنهایی را که از لحاظ اخلاقی قابل نقد است به بوته نقد میکشاند.
13 شهریور 1396, 8:39
بررسی و نقد اخلاقی مبانی و اصول عرفان اُشو (1)
این نوشتار با روش تحلیلی - توصیفی و انتقادی بر اساس رویکردهای اخلاق هنجاری، همچون سودگرایی، لذتگرایی، نسبیگرایی، نتیجهگرایی، کثرتگرایی، به معرفی این مبانی و اصول پرداخته و آنهایی را که از لحاظ اخلاقی قابل نقد است به بوته نقد میکشاند.
13 شهریور 1396, 8:34
تحلیل و بررسی عشق به خدا در تعالیم سای بابا
نگارنده مقاله حاضر سعی دارد به طرح آموزه «عشق به خدا» به عنوان یکی از تعالیم سایبابا بپردازد و بهواسطه مقایسه آن با آموزه عشق در عرفان اسلامی به نقد عشق به خدا در تعالیم سایبابا بپردازد.
18 تیر 1396, 6:6
مهارتهای معنوی در زندگی از نگاه آموزههای دینی
با توجه به رشد و توسعه زندگی آدمی و پیچیدگیهای ارتباطی وی با دنیای درون و بیرون، آموختن مهارتهای معنوی در زندگی، ضرورتی انکارناپذیر است؛ مهارتهای زندگی، تواناییهایی هستند كه زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید فرد را فراهم آورده...
18 تیر 1396, 6:1
بهداشت روانی از منظر آموزههای دینی
در تعاليم اسلامى، روشهايى براى مقابله با فشارهای روانی و مشكلات و ايجاد سازگارى منطقى و بهنجار با فشارها و سختیها توصيه شده است كه میتوان آنها را در سه بخش روشهاى شناختى، روشهاى رفتارى و روشهاى معنوى طبقهبندى كرد...
17 خرداد 1396, 18:29
جايگاه ابليس در عرفان حلقه
پرسش این است که نقش ابلیس در نظام عرفان حلقه چیست؟ از منظر عرفان حلقه، ابلیس که با طراحی مأموریتی الهی، سر از سجده به آدم باز میزند، میتواند انسان را کنترل نماید؛ وی ملکی است که مأموریت خاصی در مورد انسان به عهده دارد. این اعتقادات عرفان حلقه نقدهای عقلی و نقلی را به خود متوجه میکند.
6 اردیبهشت 1396, 20:46
بررسي نظام پيشگيري و درمان آسيبهاي روانی اخلاقی در قرآن كريم
در نظام قرآن، توجه ويژهاي به آسيبهاي روانی اخلاقی، پيشگيري و درمان آنها شده است. پيشگيري و درمان اين آسيبها در قالب روشها و فنهای اخلاقي و حتي احكام لازمالاجراي شرعي به انسان عرضه شده است؛ اما براي شناخت اين آسيبها و ...
24 فروردین 1396, 7:49
ساختار و تواناییهای تعالیبخش انسان
نگارنده در این مقاله تلاش میکند تا بخشى از معرفت وحیانى؛ یعنی ساختار و تواناییهای تعالیبخش انسان را بر اساس آموزههای دینی بیان نماید؛ زیرا آگاهی از ساختار و تواناییهای معنوی و متعالی آدمی، راهنماى انسان در زندگى و رفتارش خواهد بود...
24 فروردین 1396, 7:43
«
1
2
3
4
»
جستجو در مطالب سایت
مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند
جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا
اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حقتعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حقتعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي ميماند؛ همانگونه که روح امور بدن را تدبير ميكند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مينمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگيهاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) ميشود.
5 تیر 1398, 16:29
حقيقت متعالي و تعينات آن
حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كردهاند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نميپذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بيتعين در دام تعين ميشود.
5 تیر 1398, 15:56
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا
عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالیتر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا میشود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمیشود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول مییابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی میشود، حال آنکه میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسانشناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
5 تیر 1398, 14:41
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم
قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را بهسوی کمال سوق میدهد؛ پس باید بر طبق این فرمانها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش میتوان اصلیترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علیرغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...
7 فروردین 1398, 20:21
پر بازدیدترین مطالب
پر بازدیدترین ها
کریشنامورتی و تعالیم او
18 شهریور 1393, 4:10
سنت حسنة «اعتكاف» از منظر قرآن و روایات
15 شهریور 1397, 15:29
رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث
این پژوهش نشان میدهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
12 مهر 1396, 19:48
پیامدهای فردي و اجتماعي سيستمهاي فرقهاي
فرقهها بهعنوان ساختارهاي پيچيدة فكري و رواني كه ميتوانند در قالب نهادی هم به ظهور برسند، همواره با ماهيت مرموز و لايهوار خود، خطرهایی را براي سيستمهاي سالم ارتباطي و اجتماعي، از نهاد خانواده گرفته تا كلانسيستمهاي فرهنگي و اعتقادي، بههمراه دارند؛ بهطوري كه تاثير متقابل ميان فرد و محيط بهنحو سالم از ميان رفته و افراد بهجاي آنكه هم شرايط محيطي را خود بسازند و هم جذب آن شوند، در سيستم ناسالم فرقهاي، اين حالت تعادل، جاي خود را به تاثيري صرفاً يكجانبه از سوي فرقه بر اشخاص ميدهد. در اين نوشتار، با رويكردي روانشناختي، به بررسي پیامدهای فردي و اجتماعي سيستمهاي فرقهاي ميپردازيم.
15 شهریور 1397, 14:26
Powered by
TayaCMS