مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
صفحه اصلی
درباره پژوهشکده
گروه های علمی
نشست ها
خانه
موضوعات
قدیمی
مطالعات معنوی
مقالات عرفان و جنبشهای معنوی
مقالات عرفان و جنبشهای معنوی
مقالات عرفان و جنبشهای معنوی
مقالات
(79)
«
1
2
3
4
»
نگاهی به کلیات بایستههای عرفان پژوهی معاصر
از گذشته و بهویژه در سالهای اخیر از یکسو به دلیل ورود عرفانهای نوظهور به فضای فکری جامعه و از سویی دیگر گرایشهای فرقهای و انجام اعمال بدعتآمیز و منافی شرع توسط اقطاب و طریقتهای صوفیه، مطالعات عرفانی با چالشهای مختلف و فراوانی روبهرو بوده است...
17 اسفند 1395, 19:20
ویژگیها و پيامدهای زبان عرفانی
موضوع اين نوشتار، گزارش و بررسي اجمالي ويژگي، نتايج مثبت و منفي زبان خاص عرفان، عرفا و تعابير ويژه آنان در بيان تعاليم صوفيانه و عرفانی است.
10 بهمن 1395, 7:47
هنر از صورتگرایی تا معنيوری
مولوي منشأ زيبايي را حقيقت مطلق ماورايي و مفهوم آن را مستقل از جذابيت حسي آن ميداند، نقشها در خيال هنرمند، منعكس ميشوند و تأثیر بسيار نيرومندي بر روي او دارند؛ او تحت تأثیر اين نقشها...
10 بهمن 1395, 7:13
جايگاه آرامش در معارف اسلامی
این مقاله کوششی برای توضیح و تبیین آرامش و عوامل ایجاد آن است. در این راستا، علاوه بر استناد به آیات و روایات اسلامی به معنا و چیستی آرامش در عرفان اسلامی نیز اشاره رفته است...
10 بهمن 1395, 7:6
بررسی تأثیر فرقه تصوف در امنیت جمهوری اسلامی ایران
ايستادگي تصوف در برابر ائمه اطهارعلیهم السلام مخالفت با سيره و روش آنها نشانه اوج تضاد با تفکرات اسلامي در دوران آغازين رشد اين جريان بوده است. خردهگيري تصوف بر ائمه علیهم السلام تا جايي پيش رفته که ...
10 بهمن 1395, 5:15
شستوشوی مغزی، کنترل ذهنی و جنبشهای جدید
هدف اصلي اين نوشتار، بررسي و تجزيه و تحليل تكنيكهاي رواني مورد استفاده، توسط فرقهها و نحوه اثر آنها است و اينكه چرا اين روشها غيرمستقيم ناميده ميشوند. در ادامه به فرآيندهاي كنترل ذهني، شستوشوي مغزي و ...
7 بهمن 1395, 17:48
بررسي مفهوم شخصيت و ابعاد «خود» با تاكيد بر منابع اسلامي (1)
مقاله حاضر ميكوشد با استعانت از مباني انسانشناسي موجود در منابع اسلامي به مقايسه تطبيقي اين مباني با مباني مكتب روانشناسي انسانگرايي مازلو بپردازد و در اين راستا با نمایش تصويري روشنتر از انسانشناسي اسلامي، به رهيافتي روانشناختي نيز دست يابد.
4 بهمن 1395, 17:7
گل آبزاد نماد وحدت ادیان
لوتوس، روزا، نیلوفر آبی وشمسه مفاهیم گوناگون یک نماد دینی هستند که صفا، پاکی و تنویر در یک جهان ناپاک را نشان میدهد؛ این نماد که سرشار از معنی است، در اساطیر هندویی، ایرانی، مصری، یهودی، مسیحی و مسلمان بازتاب یافته است و...
25 مهر 1395, 8:53
جایگاه آرامش در معنویتگرایی جدید
این مقاله کوششی برای تبیین عوامل ایجاد آرامش در معنویتگرایی جدید است. بر این اساس شش معنویت مورد پژوهش قرارگرفت...
6 مرداد 1395, 20:24
تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب بر جنبشهای سیاسی ـ اسلامی معاصر
نوشتار حاضر دستاورد پژوهشی است که با هدف بررسی تأثیر امام و اندیشههای ایشان و همچنین اثر انقلاب اسلامی بر سایر جنبشها و بیداری اسلامی انجام میگردد...
6 مرداد 1395, 20:23
پیامدهای معنویتگرایی جدید در ایران (2)
خرافه موجب دوري انسان از واقعيت است. به دیگر عبارت بزرگترين مانع وصول به واقعيت، وجود خرافه و خرافهپرستي است.
6 مرداد 1395, 20:23
پیامدهای معنویتگرایی جدید در ایران (1)
در اين مقاله تلاش ميشود تا در يازده محور كلي به بررسي تفاوتهاي فرهنگ و ديني جامعه ايران با تعاليم جنبشهاي نوپديد ديني اشاره شود...
6 مرداد 1395, 20:23
نقد و بررسی جنبش رائلیان با تحلیلی بر فیلم «پرومتئوس»
هدف مقالهی حاضر، بررسی اجمالی دیدگاهها و ادعاهای جنبش نوظهور رائلیان است که همراه با تحلیل فیلم پرومتئوس ارائه میگردد...
30 اردیبهشت 1395, 5:35
نسبت معنویت و روانشناسی
در این پژوهش در پی یافتن سیر تحول علم روانشناسی از منظر توجه به موضوع معنویت و یافتن ارتباط و نسبت روانشناسی و معنویت هستیم...
30 اردیبهشت 1395, 5:21
سنخشناسی عشق در اندیشهی مولوی و کریشنا مورتی
عشق در عرفان مولوي و کریشنامورتی اهميت والايي دارد؛ مولوی و کریشنا ویژگیهایی را برای عشق شمردهاند...
26 فروردین 1395, 15:55
باور به تناسخ در عرفان حلقه
عرفان حلقه، ازجمله جنبشهای معنوی است که هرچند مدعی ارائهی قرائتی از عرفان اسلامی است، اما به تناسخ معتقد است. در این مقاله به بررسی تناسخ از دیدگاه عرفان حلقه میپردازیم.
26 فروردین 1395, 15:11
نقد و بررسی تعالیم کریشنامورتی درباره دین و خدا
کريشنامورتي، آموزههاي خود را نه زيرمجموعه روانشناسي و نه در مسير ايجاد مذهب و تعاليم عرفاني ميداند؛ اما با اندکي تأمل بهراحتي ميتوان تعاليم او را در حوزه روانشناسي و عرفان قرار داد...
27 اسفند 1394, 10:24
چيستي معنویت اسلامی با رويكردي انتقادي...
معنویت اسلامی به شيوههاي گوناگون بهوجود میآید و ویژگیهای خاصی دارد، ازجمله اين قابلیت را دارد که به بیرون از زندگی فردی رسوخ کند.
27 اسفند 1394, 10:18
آسیب های نظام سلطه از ناحیه عرفانهای نوظهور بر جامعه ایران اسلامی
امروزه در کشور ما افزون بر گروهها و فرقههای سنتی تصوف، گروههای نوظهوری به نام عرفان و معنویت با جاذبههای مادی و نفسانی پیدا شدهاند و هر روزه با شگردها و شیوههای مختلفی در شکار تشنگان و علاقمندان عرفان و معنویتاند...
28 بهمن 1394, 3:3
رابطه طبیعت انسان با رنجها از دیدگاه اوشو
اوشو با توجه به نگرش خاصی که به طبیعت انسان دارد، معتقد است انسان چون از طبیعت خود دور افتاده و بر طبق اوامر «ذهن» و «نفس» رفتار میکند، همیشه غمگین و رنجور است
14 بهمن 1394, 1:54
«
1
2
3
4
»
جستجو در مطالب سایت
مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند
جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا
اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حقتعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حقتعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي ميماند؛ همانگونه که روح امور بدن را تدبير ميكند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مينمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگيهاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) ميشود.
5 تیر 1398, 16:29
حقيقت متعالي و تعينات آن
حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كردهاند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نميپذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بيتعين در دام تعين ميشود.
5 تیر 1398, 15:56
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا
عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالیتر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا میشود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمیشود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول مییابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی میشود، حال آنکه میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسانشناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
5 تیر 1398, 14:41
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم
قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را بهسوی کمال سوق میدهد؛ پس باید بر طبق این فرمانها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش میتوان اصلیترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علیرغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...
7 فروردین 1398, 20:21
پر بازدیدترین مطالب
پر بازدیدترین ها
کریشنامورتی و تعالیم او
18 شهریور 1393, 4:10
سنت حسنة «اعتكاف» از منظر قرآن و روایات
15 شهریور 1397, 15:29
رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث
این پژوهش نشان میدهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
12 مهر 1396, 19:48
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم
قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را بهسوی کمال سوق میدهد؛ پس باید بر طبق این فرمانها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش میتوان اصلیترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علیرغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...
7 فروردین 1398, 20:21
Powered by
TayaCMS