مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
صفحه اصلی
درباره پژوهشکده
گروه های علمی
نشست ها
خانه
شماره بیست و سوم دوفصلنامه مطالعات معنوی
شماره بیست و سوم دوفصلنامه مطالعات معنوی
مقالات
(7)
آسيبشناسي فرقهگرايي جديد در ايران (فرقههاي عرفاني يا عرفانهاي فرقهاي؛ كداميك؟)
در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقهها يا كيشها افزوده ميشود. نظامهاي پيچيدهي شستوشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگيهاي بارز فرقهها است.
7 شهریور 1397, 18:7
آسیبشناسی رابطهی زنان و جنبشهای نوپدید دینی
در دو دههی اخیر پای جنبشهای نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبشها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافتهاند. اما بهنظر میرسد زنان بیشتر درگیر این جنبشها شدهاند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبشها آسیب دیدهاند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح میشود: چرا زنان به این جنبشها میپیوندند؟ و چه آسیبهایی از این جنبشها دریافت میکنند
7 شهریور 1397, 18:13
بررسي مكانيسمهاي نفوذ و تغيير شيوهي زندگي افراد توسط فرقهگرايي جديد
فرقهها يا كيشها، ساختارهاي پيچيدهي اجتماعي- اعتقادي هستند كه در دنياي كنوني براي پر كردن خلاء ناشي از سكولاريتهشدن جوامع، هرروزه بر دايره وسعت و قدرتشان افزوده ميشود. حضور يك رهبر كاريزماتيك در مرکز ساختار هرمي كه قرائتي شخصيشده از دين را عرضه ميكند، از مهمترين ويژگيهاي فرقه است.
7 شهریور 1397, 18:16
بررسی ماهیت و سرچشمه عرفان صوفیانه
تصوف ازجمله پدیدههایی است که از سده دوم هجری قمری در عالم اسلام ظهور کرد. درباره ماهیت و سرچشمه تصوف، آرای گوناگونی وجود دارد. این آرا بیانگر این حقیقت است که هرکس از منظری به این جریان نگریسته و دورنمای دلپذیری از آن ترسیم کرده است که با تصوف کنونی فرسنگها فاصله دارد. تصوف اگرچه در دامن فرهنگ اسلام زاده شده؛ اما از سویی از گرایشهای معنوی خارج از عالم اسلام اثر پذیرفته و از دیگر سوی، با تکیه بر ذوق و استحسان و بدون بهرهگیری از مبانی دینی، آداب و رسومی را پایهگذاری کرده که دستکم برخی از آنها با کتاب و سنت قطعی انطباق ندارد. ضمن آنکه از مشارب عرفانی دیگر ادیان و مکاتب نیز اثر پذیرفته است.
7 شهریور 1397, 17:28
ریاضت و حدود مشروع آن از منظر معصومين (ع)؛ در مواجهه با رویکرد صوفیانه
این نوشتار، تصویری از ریاضت مطلوب دینی از منظر قرآن و عترت (ع) است که شاخصهای آن عمدتاً از احتجاجات معصومین(ع) با متصوفهی زمانشان استنباط گردیده...
7 شهریور 1397, 17:20
زمینههای فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبشهای نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)
هدف اصلی این مقاله تبيين زمينههاي فرهنگي اجتماعي گرايش به جنبشهاي نوپديد ديني در ايران است. كه از طريق اهداف فرعي، شناخت سبك زندگي جامعه مورد مطالعه و جايگاه رهبران كاريزماتيك، شناخت جايگاه و نقش رسانههاي نوين، تضاد ارزشي، بحران هويت و شناخت جايگاه و تمايل به التقاطگرايي پيروان اين جنبشها تحقق مييابد...
7 شهریور 1397, 18:4
ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاههای دالاییلاما
از فرقههای مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالاييلاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالاییلامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوتهایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته است. دالاییلاما، عقایدی بحثبرانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
7 شهریور 1397, 18:18
جستجو در مطالب سایت
مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند
ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاههای دالاییلاما
از فرقههای مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالاييلاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالاییلامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوتهایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته است. دالاییلاما، عقایدی بحثبرانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
7 شهریور 1397, 18:18
بررسي مكانيسمهاي نفوذ و تغيير شيوهي زندگي افراد توسط فرقهگرايي جديد
فرقهها يا كيشها، ساختارهاي پيچيدهي اجتماعي- اعتقادي هستند كه در دنياي كنوني براي پر كردن خلاء ناشي از سكولاريتهشدن جوامع، هرروزه بر دايره وسعت و قدرتشان افزوده ميشود. حضور يك رهبر كاريزماتيك در مرکز ساختار هرمي كه قرائتي شخصيشده از دين را عرضه ميكند، از مهمترين ويژگيهاي فرقه است.
7 شهریور 1397, 18:16
آسیبشناسی رابطهی زنان و جنبشهای نوپدید دینی
در دو دههی اخیر پای جنبشهای نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبشها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافتهاند. اما بهنظر میرسد زنان بیشتر درگیر این جنبشها شدهاند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبشها آسیب دیدهاند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح میشود: چرا زنان به این جنبشها میپیوندند؟ و چه آسیبهایی از این جنبشها دریافت میکنند
7 شهریور 1397, 18:13
آسيبشناسي فرقهگرايي جديد در ايران (فرقههاي عرفاني يا عرفانهاي فرقهاي؛ كداميك؟)
در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقهها يا كيشها افزوده ميشود. نظامهاي پيچيدهي شستوشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگيهاي بارز فرقهها است.
7 شهریور 1397, 18:7
پر بازدیدترین مطالب
پر بازدیدترین ها
ریاضت و حدود مشروع آن از منظر معصومين (ع)؛ در مواجهه با رویکرد صوفیانه
این نوشتار، تصویری از ریاضت مطلوب دینی از منظر قرآن و عترت (ع) است که شاخصهای آن عمدتاً از احتجاجات معصومین(ع) با متصوفهی زمانشان استنباط گردیده...
7 شهریور 1397, 17:20
زمینههای فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبشهای نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)
هدف اصلی این مقاله تبيين زمينههاي فرهنگي اجتماعي گرايش به جنبشهاي نوپديد ديني در ايران است. كه از طريق اهداف فرعي، شناخت سبك زندگي جامعه مورد مطالعه و جايگاه رهبران كاريزماتيك، شناخت جايگاه و نقش رسانههاي نوين، تضاد ارزشي، بحران هويت و شناخت جايگاه و تمايل به التقاطگرايي پيروان اين جنبشها تحقق مييابد...
7 شهریور 1397, 18:4
آسيبشناسي فرقهگرايي جديد در ايران (فرقههاي عرفاني يا عرفانهاي فرقهاي؛ كداميك؟)
در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقهها يا كيشها افزوده ميشود. نظامهاي پيچيدهي شستوشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگيهاي بارز فرقهها است.
7 شهریور 1397, 18:7
آسیبشناسی رابطهی زنان و جنبشهای نوپدید دینی
در دو دههی اخیر پای جنبشهای نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبشها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافتهاند. اما بهنظر میرسد زنان بیشتر درگیر این جنبشها شدهاند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبشها آسیب دیدهاند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح میشود: چرا زنان به این جنبشها میپیوندند؟ و چه آسیبهایی از این جنبشها دریافت میکنند
7 شهریور 1397, 18:13
Powered by
TayaCMS