نویسندگان کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، محمود فتحعلی، مجتبی مصباح، حسن یوسفیان است؛ این کتاب زیر نظرعلامه محمد تقی مصباح یزدی (حفظه الله) منتشر شده است. این کتاب را موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه) منتشر کرده است.
انتشار این کتاب در راستای به انجام رساندن رسالت بزرگ نهضت نرمافزاری و تولید علوم انسانی اسلامی و با الهام گرفتن از رهنمود مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) درباره لزوم تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، بهعنوان پیشنیاز طرح تدوین سند ملی آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران و بنا بر درخواست وزارت آموزشوپرورش، معاونت پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی –ره- تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را بهمثابة یکی از پیشنیازهای هرگونه سیاستگذاری، برنامهریزی و بازسازی نظام تعلیم و تربیت کشور، در دستور کار و اولویت پژوهشی خود قرار داد و پس از تهیة طرحی اولیه در گروه علوم تربیتی، با رهنمود علامه استاد محمد تقی مصباح یزدی –دامت برکاته – تهیة طرح تکمیلی و تدوین کتاب به شورائی با نظارت عالی ایشان واگذار شده است. در این نوشتار بدون پرداختن به سایر دیدگاه ها، مستقیما مبانی مورد قبول اسلام و آثار و نتایج آن در مباحث تعلیم و تربیت اسلامی ارائه شده است. این کتاب شامل سه بخش و 14 فصل است. فهرست اجمالی کتاب به شرح زیر است.
بخش اول: مباحث مقدماتی
صل اول: مفهوم شناسی
فصل دوم: تعلیم و تربیت و فلسفه ی آن
فصل سوم: تعلی و تربیت اسلامی و فلسفه ی آن
بخش دوم: مبانی تعلیم و تربیت اسلامی
فصل اول: مبانی معرفت شناختی (مشتمل بر 18 مبنا)
فصل دوم: مبانی هستی شناختی (مشتمل بر 10 مبنا)
فصل سوم: مبانی الهیاتی (مشتمل بر 17 مبنا)
فصل چهارم: مبانی انسان شناختی (مشتمل بر 28 مبنا)
فصل پنجم: مبانی ارزش شناختی (مشتمل بر 13 مبنا)
بخش سوم: سایر مولفه ها
فصل اول: اهداف تعلیم وتربیت اسلامی
فصل دوم: اصول تعلیم و تربیت اسلامی
فصل سوم: ساحت های تعلیم و تربیت اسلامی
فصل چهارم: مراحل تعلیم و تربیت اسلامی
فصل پنجم: عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی
فصل ششم: روشهای تعلیم و تربیت اسلامی