گذران اوقات فراغت در شبکههای مجازی یک چالش جدی تربیتی
امروزه تحقیقات نشان داده است که بیش از 44 درصد جوانان و نوجوانان اوقات فراغت خود را با ورود به فضای مجازی و استفاده از اینترنت، 35 درصد با بازیهای رایانهای و گوش دادن به موسیقی و کمتر...
1
گذران اوقات فراغت در شبکههای مجازی یک چالش جدی تربیتی
اوقات فراغت در برابر اشتغال و درگیرهای روزمره است که سبب خستگی هم میشود. اوقات فراغت میتواند پربارترین و شورانگیزترین لحظات و برعکس ملالانگیزترین و بیثمرترین و حتی مفسده انگیزهترین دقایق باشد، لذا با عنایت به اینکه ساختار جمعیتی جامعه ما نشان میدهد که کشور ما از جوانترین کشورهای دنیاست. بر این اساس قشر عظیم جوان و نوجوان نیازمند عنایت و توجه جدی در زمینه برنامهریزی برای گذران اوقات فراغتشان هستند. اوقات فراغت کارکردهای زیادی را در بر دارد. از جمله: فرصتی برای شکوفایی استعدادها و کسب توانمندیهای لازم زندگی آینده، فرصتی جهت تجدیدقوا، پرورش قوه خلاقیت وابتکارهمچنین مهارتآموزی، فرصتی جهت اصلاح رفتار، رشد و تعالی شخصیت انسانی، فرصتی جهت اشاعه فرهنگ عمومی، دینی و ملی وبراین اساس نیاز است که مسئولان جامعه و خانوادهها؛ نوجوانان و جوانان را در خصوص گذاران اوقات فراغتشان هدایت و راهنمایی کنند و با برنامهریزی صحیح آنها را از ورود بیرویه و استفاده نامطلوب فضای مجازی و شبکههای اجتماعی که تأثیرات مخربی را بر هویت انسانی آنها خواهد داشت پیشگیری کنند.
امروزه تحقیقات نشان داده است که بیش از 44 درصد جوانان و نوجوانان اوقات فراغت خود را با ورود به فضای مجازی و استفاده از اینترنت، 35 درصد با بازیهای رایانهای و گوش دادن به موسیقی و کمتر از 17 درصدشان با استفاده از تلویزیون و برنامههای آن اوقات فراغتشان را سپری میکنند.
ورود بیرویه و گذاران اوقات فراغت دانش آموزان در فضای مجازی و اینترنت به دلیل اینکه استفاده صحیح از شبکههای اجتماعی و ورود به فضای مجازی در جامعه ما بهدرستی تبیین و فرهنگسازی نشده است و اغلب خانوادهها هم به دلیل ساختار سنتی چندان با اینگونه فضاها آشنایی ندارند، یک چالش جدی تربیتی است.
هرچند که فرصتی جهت آموزش و تحقیق نیز است، اما امروز اکثر جوانان و نوجوانان به دلیل عدم آشنایی به استفاده صحیح از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی استفاده مفیدی از این فضاها را ندارند.