معرفی کتاب امامت و ولایت
این کتاب که شامل مجموعه سخنرانیهای جمعآوری شده است که توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است. این کتاب در دو بخش و 7 فصل تدوین شده است.
1
معرفی کتاب امامت و ولایت
این کتاب که شامل مجموعه سخنرانیهای جمعآوری شده است که توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است. این کتاب در دو بخش و 7 فصل تدوین شده است. در مقدمه این کتاب آمده است: تبلیغ در اسلام، موضوعی است که دارای اهمیت ویژهای است. درک اصول، شرایط، ویژگیها و ابزار تبلیغ اسلامی میتواند راه گشای ما در این عصر باشد. پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) با بهکارگیری یک سیرة تبلیغی منسجم و هماهنگ بود که توانست ایده های ناب و زلال الهی را به گوش جهانیان برسانند؛ البته برای ما که در عصر ارتباطات به سر می بریم، درک ماهیت این حرکت ضروری است؛ زیرا تبلیغ، محتاج یک الگوی سالم است که در صورت فقدان آن، هرگونه فعالیت تبلیغی، نوعی ضد تبلیغ محسوب میشود. نوآوری در خصوص مفاهیم دینی و تبیین معارف و پیام های دینی، کاربردی بس دامنه دار دارد؛ البته ذکر این نکته نیز ضروری است که پایبندی به سنت، نمیتواند مانعی برای نوآوری و شکوفایی باشد. به دلیل عجین بودن تبلیغ با حق و حق گویی، یک مبلغ دینی - اسلامی هم دارای شاخصهایی است که باید به آنها توجه شود و به طورکلی در «تبلیغ دین:«نقش کارگزاران و کسانی که در مراحل مختلف تولید پیام فعالیت میکنند، موضوعیت دارد و نباید از نظر دور بماند.
داعیه هدایت و ارشاد مردم میطلبد که انسان، واجد شرایط آن مسند خطیر باشد. در عرف متدینین، وزن و ارزش یک عالم دینی را هیچگاه با ثروت، باغ، کارخانه، پاساژ و... تعیین نمیکنند. عظمت و برازندگی علمای دین را در درجه اول با میزان عبودیت در پیشگاه خداوند، اطاعت از فرمانها و دستورات الهی، شناخت صحیح دین، عمل به تعالیم شریعت و قرار گرفتن در زیر چتر ولایت پیامبر اکرم تاق خشت و اهلبیت طاهرینش میسنجند. عالم دینی هر چه خود را به ساحت پروردگار نزدیکتر و از زخارف دنیایی دوری کند، به همان اندازه بر قدر و منزلتش افزوده خواهد شد. در درجه دوم نیز خدمت خالصانه و بی ریا به بندگان خدا، گسترش ارزشها و فضیلتها در جامعه و دستگیری مادی و معنوی از مردم میزان سنجش یک عالم دینی است. در این صورت، عالمان دینی در قلب مردم جای خواهند داشت و بر دل ها نفوذ خواهند کرد.
رهبر معظم انقلاب در تبیین مفهوم تبلیغ می فرماید: «آن چه ما به آن اعتقاد داریم، معنای واقعی تبلیغ است؛ یعنی رساندن حقایق و واقعیت ها به گوش مردم جهان است. تبلیغی که ما به دنبال آن هستیم، غیر از تبلیغ مصطلح در دنیاست، تبلیغ ما رساندن واقعیت و حقیقت به ذهن هاست و حقیقت، چیزی شریف، عمیقی و بسیار والاست».
با این رویکرد، نظارت بر تمام مراحل تولید و فرایندهای پخش، در دستیابی به فضای مطلوب تبلیغی، تعامل سازنده با مخاطب، و استفاده از ظرفیت ویژهی ابزارهای نوین، جهت گسترش ارزشها و معارف الهی از اهمیت بالایی برخورداردر این میان تلاش میکنیم با گردآوری و یا بازتولید موضوعات کاربردی تبلیغی خدمت شایانی را به جامعه تبلیغی عرضه کنیم و مخاطبین فهیم این قشر عزیز را به بهترین مقصد سعادت رهنما باشیم، باشد که مخاطبین فهیم ما در مساجد و تکایا با گوش جان سپردن به این کلمات گهر بار که از لسان شرع مقدس بیان و تحلیل شده است از اهل علم و عمل بوده و توشه اخروی خویش را با عمل به این موضوعات کاربردی، برچینند. صرف پرهیز شود و مخاطب به سمتی سوق داده شود تا بیشتر درگیر موضوعات عملی و اخلاق کاربردی شود و از این بین برای خود و اطرافیان خانوادگی یا اجتماعیاش توشهای عملی مهیا کند. مجموعه حاضر حاصل تلاش عزیزان پرتلاشی آقایان ابراهیم شریفی، علی باباجانی، ابوالفضل عبدالسلامی، محمل ابویی، سجاد محمدلو (به عنوان مجریان این بخشی) و مدیر محترم گروه جناب حجت الاسلام علی اصغر راد حسینی در گروه «تبلیغ پژوهی» است، امید که خداوند متعال این تلاشی را از این دوستان بپذیرد.