مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
صفحه اصلی
درباره پژوهشکده
گروه های علمی
نشست ها
خانه
شماره هفدهم و هجدهم فصلنامه تربیت تبلیغی
شماره هفدهم و هجدهم فصلنامه تربیت تبلیغی
مقالات
(5)
مبانی انسانشناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)
تربيت اخلاقي فرآيند زمينهسازي و بهكارگيري شيوههايي براي شكوفاسازي، تقويت و ايجاد رفتارهاي اخلاقي و اصلاح آداب ضد اخلاقي در انسان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی مبانی انسانشناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره) است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. نتایج بررسی آراء تربیتی علامه نراقی (قدس سره) بیانگر آن است که اساسیترین مسئله در تربیت اخلاقی آدمی، شناخت مبانی انسانشناختی است؛ با معرفت به این مبانی است که میتوان اهداف تربیتی را شناسایی کرد؛ اصول و بایدونبایدهای کلی تربیت را کشف نمود و مسیر تربیت اخلاقی را در جهت نیل به سعادت و حیات طیبهای که سرشار از شفقت، مودت و آرامش روانی است، هموار ساخت.
6 تیر 1398, 19:56
تربیت اسلامی در نظام تعلیم و تربیت: ضرورت تبیین مبانی، اهداف و شاخصها
تربیت دینی از دیرباز موضوع بحث و بررسی اندیشمندان تربیتی با دیدگاههای گوناگون فلسفی، علمی و دینی بوده است. همه متخصصان حوزه دین و تعلیم و تربیت بر این باورند که اگر افراد جامعه زندگی خود را برمدار دین و خداباوری قرار دهند، سلامت و سعادت جامعه در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تضمین میشود.
6 تیر 1398, 19:53
تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمانهای تربیتی
حاصل پژوهش حاضر، تاکید بر این نکته است که مبتنی بر نوع نگاه تبارشناسانه فوکو در طول زمان در نظامهای تربیتی نیز همچون سایر بخشهای جامعه، سبکهای خشن مجازات و تنبیه به مرور زمان جای خود را به اشکال بسیار نرم سازمانیافته نظارت و کنترل دادهاند
6 تیر 1398, 19:54
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعهشناختی
نوشتار حاضر به تأثیرپذیری سبکزندگی از تربیت و باورهایدینی میپردازد و بر رعایت رویکرد دروندینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیشرو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وبگاههای مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
6 تیر 1398, 19:57
بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی
قناعت ازجمله ویژگیهای فرهنگی و از تعالیم و آموزههای قرآن و سنت است که پیوسته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. اهمیت این فضیلت به اندازهای است که در قرآن از آن بهعنوان «حیات طیبه» تعبیر شده و در سنت، عامل تأمین کننده سعادت است؛ از آنجایی که درک این جایگاه و روی آوردن به آن، مستلزم آگاهی و کسب شناختی دقیق از فضایل مرتبط با قناعت و تبیین آثار آن است، پژوهش حاضر با مبنا قراردادن متون دینی و بهکارگیری روش تحلیل محتوا، بررسی پیوند میان قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین آثار و پیامدهای حاصل از آن را هدف خود قرار داده و از شرایط قناعتپیشگی نیز به منزله پیشدرآمدی جهت ورود به این بحث، سخن به میان آورده است. بر اساس یافتههای پژوهش، عزم، برخورداری از یقین و پذیرش سختیها از مهمترین ملزومات و شرایط قناعتپیشگی است. در رابطه با پیوند قناعت با دیگر فضایل نیز، نتایج پژوهش با ذکر شواهدی، بیانگر ارتباط قناعت با فضایل اخلاقیای، چون زهد، شکر، صبر، توکل و رضا و تسلیم است؛ همچنین در این پژوهش، مهمترین پیامدهای قناعتپیشگی در ذیل هشت عنوان مطرح شده است.
6 تیر 1398, 19:59
جستجو در مطالب سایت
مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند
بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی
قناعت ازجمله ویژگیهای فرهنگی و از تعالیم و آموزههای قرآن و سنت است که پیوسته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. اهمیت این فضیلت به اندازهای است که در قرآن از آن بهعنوان «حیات طیبه» تعبیر شده و در سنت، عامل تأمین کننده سعادت است؛ از آنجایی که درک این جایگاه و روی آوردن به آن، مستلزم آگاهی و کسب شناختی دقیق از فضایل مرتبط با قناعت و تبیین آثار آن است، پژوهش حاضر با مبنا قراردادن متون دینی و بهکارگیری روش تحلیل محتوا، بررسی پیوند میان قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین آثار و پیامدهای حاصل از آن را هدف خود قرار داده و از شرایط قناعتپیشگی نیز به منزله پیشدرآمدی جهت ورود به این بحث، سخن به میان آورده است. بر اساس یافتههای پژوهش، عزم، برخورداری از یقین و پذیرش سختیها از مهمترین ملزومات و شرایط قناعتپیشگی است. در رابطه با پیوند قناعت با دیگر فضایل نیز، نتایج پژوهش با ذکر شواهدی، بیانگر ارتباط قناعت با فضایل اخلاقیای، چون زهد، شکر، صبر، توکل و رضا و تسلیم است؛ همچنین در این پژوهش، مهمترین پیامدهای قناعتپیشگی در ذیل هشت عنوان مطرح شده است.
6 تیر 1398, 19:59
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعهشناختی
نوشتار حاضر به تأثیرپذیری سبکزندگی از تربیت و باورهایدینی میپردازد و بر رعایت رویکرد دروندینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیشرو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وبگاههای مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
6 تیر 1398, 19:57
مبانی انسانشناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)
تربيت اخلاقي فرآيند زمينهسازي و بهكارگيري شيوههايي براي شكوفاسازي، تقويت و ايجاد رفتارهاي اخلاقي و اصلاح آداب ضد اخلاقي در انسان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی مبانی انسانشناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره) است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. نتایج بررسی آراء تربیتی علامه نراقی (قدس سره) بیانگر آن است که اساسیترین مسئله در تربیت اخلاقی آدمی، شناخت مبانی انسانشناختی است؛ با معرفت به این مبانی است که میتوان اهداف تربیتی را شناسایی کرد؛ اصول و بایدونبایدهای کلی تربیت را کشف نمود و مسیر تربیت اخلاقی را در جهت نیل به سعادت و حیات طیبهای که سرشار از شفقت، مودت و آرامش روانی است، هموار ساخت.
6 تیر 1398, 19:56
تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمانهای تربیتی
حاصل پژوهش حاضر، تاکید بر این نکته است که مبتنی بر نوع نگاه تبارشناسانه فوکو در طول زمان در نظامهای تربیتی نیز همچون سایر بخشهای جامعه، سبکهای خشن مجازات و تنبیه به مرور زمان جای خود را به اشکال بسیار نرم سازمانیافته نظارت و کنترل دادهاند
6 تیر 1398, 19:54
پر بازدیدترین مطالب
پر بازدیدترین ها
مبانی انسانشناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)
تربيت اخلاقي فرآيند زمينهسازي و بهكارگيري شيوههايي براي شكوفاسازي، تقويت و ايجاد رفتارهاي اخلاقي و اصلاح آداب ضد اخلاقي در انسان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی مبانی انسانشناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره) است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. نتایج بررسی آراء تربیتی علامه نراقی (قدس سره) بیانگر آن است که اساسیترین مسئله در تربیت اخلاقی آدمی، شناخت مبانی انسانشناختی است؛ با معرفت به این مبانی است که میتوان اهداف تربیتی را شناسایی کرد؛ اصول و بایدونبایدهای کلی تربیت را کشف نمود و مسیر تربیت اخلاقی را در جهت نیل به سعادت و حیات طیبهای که سرشار از شفقت، مودت و آرامش روانی است، هموار ساخت.
6 تیر 1398, 19:56
بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی
قناعت ازجمله ویژگیهای فرهنگی و از تعالیم و آموزههای قرآن و سنت است که پیوسته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. اهمیت این فضیلت به اندازهای است که در قرآن از آن بهعنوان «حیات طیبه» تعبیر شده و در سنت، عامل تأمین کننده سعادت است؛ از آنجایی که درک این جایگاه و روی آوردن به آن، مستلزم آگاهی و کسب شناختی دقیق از فضایل مرتبط با قناعت و تبیین آثار آن است، پژوهش حاضر با مبنا قراردادن متون دینی و بهکارگیری روش تحلیل محتوا، بررسی پیوند میان قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین آثار و پیامدهای حاصل از آن را هدف خود قرار داده و از شرایط قناعتپیشگی نیز به منزله پیشدرآمدی جهت ورود به این بحث، سخن به میان آورده است. بر اساس یافتههای پژوهش، عزم، برخورداری از یقین و پذیرش سختیها از مهمترین ملزومات و شرایط قناعتپیشگی است. در رابطه با پیوند قناعت با دیگر فضایل نیز، نتایج پژوهش با ذکر شواهدی، بیانگر ارتباط قناعت با فضایل اخلاقیای، چون زهد، شکر، صبر، توکل و رضا و تسلیم است؛ همچنین در این پژوهش، مهمترین پیامدهای قناعتپیشگی در ذیل هشت عنوان مطرح شده است.
6 تیر 1398, 19:59
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعهشناختی
نوشتار حاضر به تأثیرپذیری سبکزندگی از تربیت و باورهایدینی میپردازد و بر رعایت رویکرد دروندینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیشرو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وبگاههای مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
6 تیر 1398, 19:57
تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمانهای تربیتی
حاصل پژوهش حاضر، تاکید بر این نکته است که مبتنی بر نوع نگاه تبارشناسانه فوکو در طول زمان در نظامهای تربیتی نیز همچون سایر بخشهای جامعه، سبکهای خشن مجازات و تنبیه به مرور زمان جای خود را به اشکال بسیار نرم سازمانیافته نظارت و کنترل دادهاند
6 تیر 1398, 19:54
Powered by
TayaCMS