سومین نشست از سری نشست‌های ماهواره و تربیت برگزار شد

سومین نشت از سری نشست‌های ماهواره و تربیت بارویکرد آگاهی بخشی با محوریت ارائه راهکارهای کاربردی برای خانواده‌ها در مواجهه با ماهواره در پژوهشکده باقرالعلوم (ع) برگزار شد.
2
سومین نشست از سری نشست‌های ماهواره و تربیت برگزار شد

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم به نقل زا روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (ع)،  در این نشست که با حضور کارشناسانی همچون دکتر کرم اللهی معاونت پژوهش دانشگاه باقرالعلوم (ع) (جامعه‌شناس)، حجت‌الاسلام دکتر فقیهی عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم و ریس مرکز مطالعات اسلامی (روان‌شناس و علوم تربیتی)، دکتر مبینی (فرهنگ و ارتباطات)، باقری (کارشناس پرورشی آموزش‌وپرورش)، صالح‌زاده کارشناس ارشد مرکز پژوهش‌های صداوسیمای اسلامی (رسانه)، دکتر رحیم دهقان (دین‌پژوهی)، امید نیک‌داد سردبیر فصلنامه تربیت تبلیغی و پژوهشگر پژوهشکده (تربیت و اخلاق)، دکتر میرزا حسینی (روان‌شناس) و آقای پیش‌آهنگ کارشناس ارشد رسانه برگزار شد، به تحلیل و بررسی راهکارهای عملی برای خانواده‌ها در مواجهه با ماهواره پرداخته شد.

از جمله این راهکارها که از طرف کارشناسان با توجه به دغدغه‌های موجود و با توجه به تخصص خود معین شد می‌توان به این موارد اشاره کرد: بازشناسی و بازیابی نقش فطرت در انسان (شناخت نیازهای فطری انسان و پاسخ درست و مشخص برای این نیازها)، آشنایی خانواده‌ها با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی (بیان اسلام اهداف واقعی در ابعاد مختلف مثل نیاز‌های جنسی و غیره)، تقویت روابط عاطفی و کلامی میان اعضای خانواده با یکدیگر، آموزش ارزش‌های اصیل دینی از دوران کودکی به فرزندان و تربیت دینی و ارائه راهکارهای عملیاتی برای هرکدام، واکسینه کردن خانواده‌ها از طریق آگاهی سازی.

همچنین ایجاد الگو گیری‌های صحیح برای اعضای خانواده در تمام زمینه‌ها، آموزش ‌مهارت‌های لازم زندگی برای خانواده‌ها، آشنایی و داشتن سواد رسانه‌ای برای خانواده‌ها، شناخت رسانه‌ها و آموزش تکنیک‌ها رسانه‌ها در القای مطالب به مخاطبان، الگوسازی تربیتی فرهنگی برای والدین و خانواده‌ها، تقویت باورهای و عقاید دینی مردم با آموزش مناسب، برنامه‌ریزی والدین برای اوقات فراغت اعضای خانواده، آگاهی اعضای خانواده از آسیب‌های ماهواره و ...

لازم به ذکر است ادامه بیان این راهکارها با توجه به ضیق وقت و همچنین به چالش کشدن برخی از مبانی توسط کارشناسان در حوزه‌های روا‌نشناسی و جامعه‌شناسی و تربیت به نشست‌های بعدی موکول شد.

جستجو در مطالب سایت مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند
اولین نشست تجربه نگاری فرهنگی با موضوع نقدکتاب «در مکتب مصطفی»

اولین نشست تجربه نگاری فرهنگی با موضوع نقدکتاب «در مکتب مصطفی»

نخستین جلسه از سلسله نشست‌های نقد کتاب‌های تجربه نگاری فرهنگی، بر اساس نگاهی به کتاب «در مکتب مصطفی؛ الگوی تربیت نیروی انسانی در تشکل‌های مردمی» برگزار شد.
بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

قناعت از‌جمله ویژگی‌های فرهنگی و از تعالیم و آموزه‌های قرآن و سنت است که پیوسته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. اهمیت این فضیلت به ‌اندازه‌ای است که در قرآن از آن به‌عنوان «حیات طیبه» تعبیر شده و در سنت، عامل تأمین ‌کننده سعادت است؛ از ‌آنجایی ‌که درک این جایگاه و روی آوردن به آن، مستلزم آگاهی و کسب شناختی دقیق از فضایل مرتبط با قناعت و تبیین آثار آن است، پژوهش حاضر با مبنا قراردادن متون دینی و به‌کارگیری روش تحلیل محتوا، بررسی پیوند میان قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین آثار و پیامدهای حاصل از آن را هدف خود قرار داده و از شرایط قناعت‌پیشگی نیز به منزله پیش‌درآمدی جهت ورود به این بحث، سخن به میان ‌آورده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، عزم، برخورداری از یقین و پذیرش سختی‌ها از مهم‌ترین ملزومات و شرایط قناعت‌پیشگی است. در رابطه با پیوند قناعت با دیگر فضایل نیز، نتایج پژوهش با ذکر شواهدی، بیانگر ارتباط قناعت با فضایل اخلاقی‌ای، چون زهد، شکر، صبر، توکل و رضا و تسلیم است؛ همچنین در این پژوهش، مهم‌ترین پیامدهای قناعت‌پیشگی در ذیل هشت عنوان مطرح شده است.
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

نوشتار حاضر به تأثیر‌پذیری سبک‌زندگی از تربیت و باورهای‌دینی می‌پردازد و بر رعایت رویکرد درون‌دینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیش‌رو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده ‌است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وب‌گاه‌های مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

تربيت اخلاقي فرآيند زمينه‌سازي و به‌كارگيري شيوه‌هايي براي شكوفا‌سازي، تقويت و ايجاد رفتارهاي اخلاقي و اصلاح آداب ضد اخلاقي در انسان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره) است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. نتایج بررسی آراء تربیتی علامه نراقی (قدس سره) بیانگر آن است که اساسی‌ترین مسئله در تربیت اخلاقی آدمی، شناخت مبانی انسان‌شناختی است؛ با معرفت به این مبانی است که می‌توان اهداف تربیتی را شناسایی کرد؛ اصول و بایدونبایدهای کلی تربیت را کشف نمود و مسیر تربیت اخلاقی را در جهت نیل به سعادت و حیات طیبه‌ای که سرشار از شفقت، مودت و آرامش روانی است، هموار ساخت.
پر بازدیدترین مطالب

پر بازدیدترین ها

قانون جذب

قانون جذب

کتاب نگرشی در مسئله سبک زندگی

کتاب نگرشی در مسئله سبک زندگی

کتاب «نگرشی در مسئله سبک زندگی» سومین مجموعه از سری کتابک‌های نشر «تمدن نوین اسلامی»، حاصل ترکيب و بازنويسي دو سخنراني استاد سید محمدمهدی ميرباقري در موضوع سبک زندگي است که در آبان 1391 و ارديبهشت 1393 ارائه‌شده است.
معرفی کتاب «دین و سبک زندگی دینی»

معرفی کتاب «دین و سبک زندگی دینی»

در کتاب «دین و سبک زندگی»، مؤلف اثر کوشیده است تا ـ ضمن بررسی نظری دین و تعالیم و معارف آن درباره سبک زندگی ـ به بررسی نظریه‌های مختلف موجود در باب سبک زندگی در غرب امروز و جایگاه دینی در آن‌ها بپردازد...
Powered by TayaCMS