اولین نشست تجربه نگاری فرهنگی با موضوع نقدکتاب «در مکتب مصطفی»

نخستین جلسه از سلسله نشست‌های نقد کتاب‌های تجربه نگاری فرهنگی، بر اساس نگاهی به کتاب «در مکتب مصطفی؛ الگوی تربیت نیروی انسانی در تشکل‌های مردمی» برگزار شد.
1
اولین نشست تجربه نگاری فرهنگی با موضوع نقدکتاب «در مکتب مصطفی»

نخستین جلسه از سلسله نشست‌های نقد کتاب‌های تجربه نگاری فرهنگی، بر اساس نگاهی به کتاب «در مکتب مصطفی؛ الگوی تربیت نیروی انسانی در تشکل‌های مردمی» تألیف دکتر جمال یزدانی به همت کارگروه تجربه نگاری در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

 این نشست با حضور دکتر مبینی، مدیر کارگروه تجربه نگاری پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، دکتر مؤمن، پژوهشگر و مدرس دانشگاه و دکتر مولایی، مدیر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مبینی یکی از راهبردهای جدید پژوهشکده باقرالعلوم(ع) را تجربه نگاری فرهنگی دانست و گفت: تجارب فرهنگی بسیاری در طول چهل سال انقلاب شکل گرفته که مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند؛ از این رو پژوهشکده باقرالعلوم(ع) تلاش کرده است در رویکردی جدید، در عرصه شناسایی و مطالعه تجربه های فرهنگی انقلاب اسلامی گام بردارد.

نگاهی به کتاب «در مکتب مصطفی»

مدیر کارگروه تجربه نگاری پژوهشکده باقرالعلوم (ع) بیان کرد: آثاری در این عرصه تدوین شده است که عمدتا خاطره نگاری و نه تجربه نگاری است؛ اما یکی از آثار تولیدی در این عرصه که نسبت به بسیاری از آثار دیگر، سطح علمی بالاتر و مطلوب‌تری دارد، کتاب "در مکتب مصطفی" است که پیرامون شهید مصطفی صدرزاده به نگارش درآمده و آقای محمدمهدی رحیمی مصاحبه‌های آن را گردآوری و آقای دکتر جمال یزدانی از فعالان جبهه انقلاب فرهنگی، با فضل علمی خود توانسته الگوی فعالیت فرهنگی این شهید را استخراج و به جبهه فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی ارائه کند.

میبنی به بررسی عنوان و سرفصل‌های این کتاب پرداخت و گفت: نویسنده در بخش نخست زمینه‌های خانوادگی و اجتماعی شهید صدرزاده را بررسی کرده و در بخش دوم به معرفی شاخصه‌های مربی‌گری وی پرداخته و در فصل آخر نیز فرایند جذب، تثبیت و رشد نیروهای انقلابی را مطرح کرده است.

نگاهی به کتاب «در مکتب مصطفی»

 در ادامه این نشست، دکتر مؤمن به نقد و بررسی محتوایی کتاب در مکتب مصطفی پرداخت و ضمن تجلیل از این کتاب گفت: مشخص بودن چند امر می‌تواند سطح تولیدات تجربه نگاری فرهنگی را ارتقا بخشد که از جمله آنها توجه به نقطه اثرگذاری است.

وی به تحلیل «نقطه اثرگذاری» پرداخت و بیان کرد: باید انگیزشی یا دانشی یا کاربردی بودن اثر مشخص باشد.

مؤمن بیان کرد: «کیستی مخاطب» نیز از اموری است که باید روشن باشد، مخاطب کتاب می تواند سه گونه باشد: مخاطب عمومی (همه مردم)، مخاطب عمومی در حوزه‌ای خاص و مخاطب خاص.

مؤمن با بیان اینکه کتاب در مکتب مصطفی به صورت پژوهشی و علمی نوشته است، افزود: این کتاب به صورت خاطره نگاری نگاشته نشده تا تمام افراد را تحت تأثیر قرار بدهد؛ بنابراین مخاطب این کتاب مخاطب عام و عمومی نیست.

 این پژوهشگر ابراز کرد: «سطح کنشگری مخاطب» نیز باید مشخص باشد؛ آیا مخاطب کنشگر عادی میدان است؟ یا کارشناس و مسئول آن عرصه است؟ و یا آنکه سیاستگذار است؟

وی مشخص کردن «سطح ورود به مباحث» مانند مورد پژوهی، سرگذشت پژوهی و ... را نیز لازمه موفقیت این نوع تجربه نگاری ها دانست.

در ادامه این نشست، دکتر مولایی با بیان اینکه نویسنده در این کتاب چند مرحله جلوتر از کتاب‌ها در عرصه خاطره نگاری گام برداشته است؛ گفت: در بسیاری از کتاب‌هایی از این دست، عناوین و مقولات مشابه می‌شود و صرفاً خاطرات متفاوت است که باید برای حل این مشکل اندیشه کرد.

این پژوهشگر بیان کرد: برای پرهیز از یکسان‌سازی عنوان‌ها چند اقدام می‌توان انجام داد؛ یکی از راهکارها آن است که به جای مطالعه موردی فردی، به مطالعه گروهی پرداخته شود؛ مثلاً الگوی تربیت انسانی در کل مبلغان راهیان نور بررسی شود.

مولایی گونه‌بندی مطالعات موردی فردی انجام شده را نیز از دیگر راهکارها بیان و ابراز کرد: باید پس از مطالعات موردی فردی، به گونه شناسی روی بیاوریم و درباره تیپ‌های شخصیتی و نه یک فرد خاص تحقیق انجام دهیم.

این پژوهشگر ابراز کرد: مثلا در موضوع کمک‌رسانی به افراد سیل‌های اخیر در کشور تحقیقی صورت گرفت که بعد از انجام سی مصاحبه، افراد کمک‌کننده به سیل‌زدگان در چهار شاخه تیپ‌شناسی تقسیم شدند.

وی افزود: مطالعه ضد رقیب‌ها و نیز مطالعه اکتشافی عمیق نیز از دیگر راهکارها، برای ایجاد تمایزبخشی در تجربه نگاری های فعالان جبهه فرهنگی انقلاب است.

وی با بیان اینکه در تجربه نگاری های فرهنگی تنها نباید به نکات مثبت توجه شود، گفت: کتاب سربلند که درباره زندگی شهید محسن حججی نگاشته شده، نویسنده ضعف‌ها و خطاهایی را که وی انجام داده بود را نیز بیان کرده است؛ از این رو اثرگذاری آن بر مخاطب بیشتر است؛ اما نویسنده در کتاب در مکتب مصطفی هیچ نقطه منفی و خطایی از این شهید بیان نکرده است.

میبنی در پایان در جمع‌بندی این جلسه گفت: دکتر مؤمن بر این نظر است که باید نقطه اثرگذاری (هدف)، کیستی مخاطب، سطح کنشگری مخاطب و سطح ورود به مباحث (روش) در تجربه نگاری های فرهنگی مشخص‌تر باشد و دکتر مولایی بر این دیدگاه است که خروجی این سنخ پژوهش‌ها تقریباً شبیه هم می‌شوند؛ از این رو باید با مطالعه گروهی به جای مطالعه فردی، گونه‌بندی مطالعات فردی انجام شده و نیز مطالعه ضد رقیب‌ها و مطالعه اکتشافی عمیق، این پژوهش‌ها را از تکرار نجات داد.

جستجو در مطالب سایت مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند
اولین نشست تجربه نگاری فرهنگی با موضوع نقدکتاب «در مکتب مصطفی»

اولین نشست تجربه نگاری فرهنگی با موضوع نقدکتاب «در مکتب مصطفی»

نخستین جلسه از سلسله نشست‌های نقد کتاب‌های تجربه نگاری فرهنگی، بر اساس نگاهی به کتاب «در مکتب مصطفی؛ الگوی تربیت نیروی انسانی در تشکل‌های مردمی» برگزار شد.
بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

قناعت از‌جمله ویژگی‌های فرهنگی و از تعالیم و آموزه‌های قرآن و سنت است که پیوسته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. اهمیت این فضیلت به ‌اندازه‌ای است که در قرآن از آن به‌عنوان «حیات طیبه» تعبیر شده و در سنت، عامل تأمین ‌کننده سعادت است؛ از ‌آنجایی ‌که درک این جایگاه و روی آوردن به آن، مستلزم آگاهی و کسب شناختی دقیق از فضایل مرتبط با قناعت و تبیین آثار آن است، پژوهش حاضر با مبنا قراردادن متون دینی و به‌کارگیری روش تحلیل محتوا، بررسی پیوند میان قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین آثار و پیامدهای حاصل از آن را هدف خود قرار داده و از شرایط قناعت‌پیشگی نیز به منزله پیش‌درآمدی جهت ورود به این بحث، سخن به میان ‌آورده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، عزم، برخورداری از یقین و پذیرش سختی‌ها از مهم‌ترین ملزومات و شرایط قناعت‌پیشگی است. در رابطه با پیوند قناعت با دیگر فضایل نیز، نتایج پژوهش با ذکر شواهدی، بیانگر ارتباط قناعت با فضایل اخلاقی‌ای، چون زهد، شکر، صبر، توکل و رضا و تسلیم است؛ همچنین در این پژوهش، مهم‌ترین پیامدهای قناعت‌پیشگی در ذیل هشت عنوان مطرح شده است.
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

نوشتار حاضر به تأثیر‌پذیری سبک‌زندگی از تربیت و باورهای‌دینی می‌پردازد و بر رعایت رویکرد درون‌دینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیش‌رو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده ‌است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وب‌گاه‌های مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

تربيت اخلاقي فرآيند زمينه‌سازي و به‌كارگيري شيوه‌هايي براي شكوفا‌سازي، تقويت و ايجاد رفتارهاي اخلاقي و اصلاح آداب ضد اخلاقي در انسان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره) است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. نتایج بررسی آراء تربیتی علامه نراقی (قدس سره) بیانگر آن است که اساسی‌ترین مسئله در تربیت اخلاقی آدمی، شناخت مبانی انسان‌شناختی است؛ با معرفت به این مبانی است که می‌توان اهداف تربیتی را شناسایی کرد؛ اصول و بایدونبایدهای کلی تربیت را کشف نمود و مسیر تربیت اخلاقی را در جهت نیل به سعادت و حیات طیبه‌ای که سرشار از شفقت، مودت و آرامش روانی است، هموار ساخت.
پر بازدیدترین مطالب

پر بازدیدترین ها

قانون جذب

قانون جذب

معرفی کتاب «دین و سبک زندگی دینی»

معرفی کتاب «دین و سبک زندگی دینی»

در کتاب «دین و سبک زندگی»، مؤلف اثر کوشیده است تا ـ ضمن بررسی نظری دین و تعالیم و معارف آن درباره سبک زندگی ـ به بررسی نظریه‌های مختلف موجود در باب سبک زندگی در غرب امروز و جایگاه دینی در آن‌ها بپردازد...
Powered by TayaCMS