واژگان کلیدی: آموزش و پرورش، پارادایم(الگو)، سبک زندگی، معلم، اخلاق زیست محیطی.
چکيده
امروزه معلمان به عنوان مهمترین رکن و منبع در سازمان آموزش و پرورش، با آگاهی از تحولات زیستمحیطی و برخورداری از انواع دانش و مهارت ها قادر خواهند بود وظیفه خطیر خود را به نحو شایسته، در راستای ارتقای سبک زندگی و اخلاق زیست محیطی به انجام برسانند. هدف این مقاله شناسایی پارادایمهای نوین معلمان در ارتقای سبک زندگی و اخلاق زیستمحیطی دانش آموزان است. ادبیات موضوع نشان میدهد که پارادایمهایی(الگوهایی) از جمله: 1. آشنایی با سواد اطلاعاتی؛ 2. آشنایی با الگوهای نوین تدریس؛ 3. برنامهریزی خوب؛ 4. کشف استعدادهای یادگیرندهگان؛ 5. ایجاد انگیزه مثبت؛ 6. حساس کردن دانشآموزان به محیط پیرامون خود؛ 7. ایجاد مهارت تفکر انتقادی؛ 8. تعامل با خانوادها؛ 9. مهارت در سنجش و ارزیابی آموزههای زیستمحیطی یادگیرندگان، نقش بسزایی در ارتقای سبک زندگی و اخلاق زیستمحیطی دانش آموزان دارد.