بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
1
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

چکیده

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد. بنابراين همچنان كه دين، مقدس و متعالى است، هنر نيز ريشه در قداست­ها و تعالى­ جويى­هاى انسان دارد و همان­سان كه «ديانت» بدون دستگيرى پيامبران به كژى و كاستى مى­گرايد، «هنرمندى» نيز بدون­ راهنمایی خداى هنر و هستى به بيراهه مى­رود. از سوى ديگر ادبيات و هنرهاى ادبى از ديرباز، يكى از مهم­ترين و متداول­ترين شاخه­ هاى هنر به­شمار مى­آمده­اند و حتّى با ظهور هنرهاى جديد، هنوز هم از رونق نيفتاده ­اند. یکی از مصادیق بارز هنرهای ادبی، قصه است. قصّه همواره منعكس­كننده ديدگاه انسان درباره جهان و عوامل ناشناخته پيرامون او و همچنین وسيله انتقال و آموزش آداب و سنن، اعتقادات و تاريخ يك نسل به نسل­هاى ديگر بوده­ است. با قصّه نه تنها مى­توان انسان را با ميراث فرهنگى و آداب جامعه خود و جهان آشنا ساخت و قدرت تفكّر او را پرورش داد، بلكه مى­توان زمينه خود­سازى و جامعه­ سازى را در او برانگيخت. بنابراین این مقاله به بررسی تاثیر تربیتی قصه­ های قرآنی بر کودکان، همچنین اهمیت قصه را در تربیت آنان مورد توجه قرار داده است. نامأنوس بودن آموزش مفاهیم دینی با ذهن کودک، ارائه الگوهای دینی به کودک، ایجاد محبت نسبت به شخصیت­ های دینی، تهذیب اخلاق و عبرت­ آموزی و...از جمله تأثیراتی هستند که قصه ­ها در کودکان ایجاد می­کنند.

واژگان کلیدی: قصه، داستان، تربیت دینی، ادبیات کودکان، تربیت، قصه­ های قرآنی.


جهت دانلود متن کامل مقاله، روی «دانلود» کلیک فرمایید.

جستجو در مطالب سایت مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند
سرمقاله

سرمقاله

 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
پر بازدیدترین مطالب

پر بازدیدترین ها

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
سرمقاله

سرمقاله

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
Powered by TayaCMS