خانه گذران اوقات فراغت در شبکههای مجازی یک چالش جدی تربیتی
گذران اوقات فراغت در شبکههای مجازی یک چالش جدی تربیتی
امروزه تحقیقات نشان داده است که بیش از 44 درصد جوانان و نوجوانان اوقات فراغت خود را با ورود به فضای مجازی و استفاده از اینترنت، 35 درصد با بازیهای رایانهای و گوش دادن به موسیقی و کمتر...
1
گذران اوقات فراغت در شبکههای مجازی یک چالش جدی تربیتی
اوقات فراغت در برابر اشتغال و درگیرهای روزمره است که سبب خستگی هم میشود. اوقات فراغت میتواند پربارترین و شورانگیزترین لحظات و برعکس ملالانگیزترین و بیثمرترین و حتی مفسده انگیزهترین دقایق باشد، لذا با عنایت به اینکه ساختار جمعیتی جامعه ما نشان میدهد که کشور ما از جوانترین کشورهای دنیاست. بر این اساس قشر عظیم جوان و نوجوان نیازمند عنایت و توجه جدی در زمینه برنامهریزی برای گذران اوقات فراغتشان هستند. اوقات فراغت کارکردهای زیادی را در بر دارد. از جمله: فرصتی برای شکوفایی استعدادها و کسب توانمندیهای لازم زندگی آینده، فرصتی جهت تجدیدقوا، پرورش قوه خلاقیت وابتکارهمچنین مهارتآموزی، فرصتی جهت اصلاح رفتار، رشد و تعالی شخصیت انسانی، فرصتی جهت اشاعه فرهنگ عمومی، دینی و ملی وبراین اساس نیاز است که مسئولان جامعه و خانوادهها؛ نوجوانان و جوانان را در خصوص گذاران اوقات فراغتشان هدایت و راهنمایی کنند و با برنامهریزی صحیح آنها را از ورود بیرویه و استفاده نامطلوب فضای مجازی و شبکههای اجتماعی که تأثیرات مخربی را بر هویت انسانی آنها خواهد داشت پیشگیری کنند.
امروزه تحقیقات نشان داده است که بیش از 44 درصد جوانان و نوجوانان اوقات فراغت خود را با ورود به فضای مجازی و استفاده از اینترنت، 35 درصد با بازیهای رایانهای و گوش دادن به موسیقی و کمتر از 17 درصدشان با استفاده از تلویزیون و برنامههای آن اوقات فراغتشان را سپری میکنند.
ورود بیرویه و گذاران اوقات فراغت دانش آموزان در فضای مجازی و اینترنت به دلیل اینکه استفاده صحیح از شبکههای اجتماعی و ورود به فضای مجازی در جامعه ما بهدرستی تبیین و فرهنگسازی نشده است و اغلب خانوادهها هم به دلیل ساختار سنتی چندان با اینگونه فضاها آشنایی ندارند، یک چالش جدی تربیتی است.
هرچند که فرصتی جهت آموزش و تحقیق نیز است، اما امروز اکثر جوانان و نوجوانان به دلیل عدم آشنایی به استفاده صحیح از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی استفاده مفیدی از این فضاها را ندارند.