معرفی کتاب خدا در زندگی کودکان

نویسنده کتاب خدا در زندگی کودکان ابراهیم اخوی است. کتاب حاضر با عنوان «خدا در زندگی کودکان» نوشته ابراهیم اخوی که در 88 صفحه به نگارش درآمده و توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به چاپ رسیده است.
2
معرفی کتاب خدا در زندگی کودکان

نویسنده کتاب خدا در زندگی کودکان ابراهیم اخوی است. کتاب حاضر با عنوان «خدا در زندگی کودکان» نوشته ابراهیم اخوی که در 88 صفحه به نگارش درآمده و توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به چاپ رسیده است.

این کتاب که مشتمل بر 5 فصل است که در فصل اول به آثار خداشناسی در زندگی کودکان، فصل دوم به موضوع فهم کودک از خدا، فصل سوم به قوانین و راهکارهای معرفی خدا به کودکان و در فصل چهارم به پاسخ به پرسش‌های دینی، بایسته‌ها و پاسخ‌ها و فصل پنجم که فصل آخر این کتاب است به هشدارها و آسیب‌های در این رابطه پرداخته است.

نویسنده در فصل اول ازجمله آثار مطرح‌شده به عناوینی همچون افزایش علاقه به خداوند، مهرمندی به دستور‌های خداوند، شکوفایی دیگر فضائل، پرورش احساس مسئولیت در قبال خداوند، افزایش ایمان و برخورداری از سلامت روان اشاره دارد.

نویسنده در فصل سوم به راهکاری همچون بهره‌گیری از داستان، تکیه‌بر تمایلات فطری کودک، توجه به فضای روان‌شناختی مخاطب، رعایت اصل تدریج، شرح ماهیت ایمان برای کودک، استفاده از ابزار‌های متنوع و غیره اشاره‌کرده است.

در فصل چهارم به پرسش‌های متداول کودکان ازجمله‌ اینکه خدا کیست؟ آیا خدا در آسمان است؟ خدا از کجا آمده؟ خدا شبیه کیست؟ و غیره آمده است. در فصل پایانی نیز به آسیب‌های عدم آگاهی کافی در این پاسخگویی از جمله دادن اطلاعات نادرست، خدا ابزار تهدید، سخت‌گیری والدین و غیره اشاره شده است.

 کتاب حاضر می‌کوشد تا به یکی از دغدغه‌های اصلی پدر و مادر‌ها، یعنی جواب دادن صحیح و درخور فهم به سؤالات کودکانشان پاسخ دهد که این مقوله در تربیت فرزندان نقش مهمی دارد  و باید به این مسئله توجه خاصی کرد چراکه در شیوه‌های تربیتی به این مسئله و پاسخ‌گویی صحیح به سؤالات فرزندان سفارش شده تا زمینه  رشد فکری و علمی کودکان در آینده فراهم گردد. همان‌گونه که امیر المومنین (ع) در روایتی زیبا چنین می‌فرمایند: هرکس در خردسالی بپرسد، در بزرگ‌سالی پاسخ می‌دهد.

از دیدگاه قرآن، همه نوزادان با فطرتی خدایی پا به عرصه گیتی می‌گذارند و در وجود خویش اعتقاد به موجودی برتر را احساس می‌کنند. آنان در سال‌های تحول جسمی و فکری خود، با توجه به محدودیت‌های شناختی، بینشی خام و ساده از این مفهوم اساسی به دست می‌آورند؛ بینشی که خود را در پرسش‌های مربوط به خداوند، آفرینش، نیروهای معنوی چون فرشتگان و مفاهیمی ماورایی مانند بهشت و جهنم و دیگر مفاهیم دینی نشان می‌دهد.

در این نوشته تلاش شده است تا با گردآوری اطلاعات دینی و روان‌شناختی موجود در این زمینه، مخاطب را با دنیای کودکان بیشتر آشنا کند و جایگاه مفهوم خداوند در زندگی کودکان را بررسی کند.

 

جستجو در مطالب سایت مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند
دوره مجازی مهارت‌افزایی پژوهشی

دوره مجازی مهارت‌افزایی پژوهشی

تحلیل مضمون، آموزش مقاله نویسی، آموزش عملی نرم افزار مکس کیو دی آی، آموزش ورد پیشرفته
جلسه کارگروه تجربه نگاری فرهنگی با مرکز بشری

جلسه کارگروه تجربه نگاری فرهنگی با مرکز بشری

جلسه مشترک مدیرکارگروه تجربه نگاری پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و مرکز علمی - فرهنگی و نیکوکاری بشری برگزار شد
دوره آموزش تجربه نگاری (مجازی)

دوره آموزش تجربه نگاری (مجازی)

دوره آموزشی تجربه نگاری توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام برگزار می شود.
پر بازدیدترین مطالب

پر بازدیدترین ها

معرفی کتاب روان‌شناسی و تبلیغات با تأکید بر تبلیغ دینی

معرفی کتاب روان‌شناسی و تبلیغات با تأکید بر تبلیغ دینی

کتاب «روان‌شناسی و تبلیغات» به بررسی دانش تبلیغات به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های «ارتباطات» و «روان‌شناسی اجتماعی» پرداخته است و با تدوین ساختاری مبتنی بر ارکان تبلیغات، به آن دسته از قانون‌های روان‌شناسی که در تبلیغات کاربرد دارند، اشاره دارد.
معرفی کتاب نقش مربی در تربیت اخلاقی–معنوی

معرفی کتاب نقش مربی در تربیت اخلاقی–معنوی

این کتاب شامل شش فصل است که فصل اول کلیات و فصل‌های بعدی به ترتیب شامل: ضرورت مربی، ویژگی‌های مربی وظایف کارکردهای مربی، وظایف متربی، اطلاعت از مربی است...
معرفی کتاب آموزش مفاهیم دینی (همگام با روان‌شناسی رشد)

معرفی کتاب آموزش مفاهیم دینی (همگام با روان‌شناسی رشد)

این کتاب را آقای ناصر باهنر نوشته و انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل آن را منتشر کرده است. کتاب در ۵ فصل نگاشته شده است و نویسنده تلاش می‌کند تا با تکیه‌بر روان‌شناسی رشد، به بررسی مراحل رشد و تکامل درک دینی بپردازد.
Powered by TayaCMS