معرفی کتاب مراحل شكلگيري اخلاق در كودك( با تأكيد بر رويكردهاي تحولي)
كتاب "مراحل شكلگيري اخلاق در كودك" چگونگي تحول اخلاق در كودكان را با تأكيد بر رويكردهاي تحولي و بر اساس نظريههاي ژان پياژه، لورنس كهلبرگ، فرويد... مورد بررسي قرار داده است...
1
معرفی کتاب مراحل شكلگيري اخلاق در كودك( با تأكيد بر رويكردهاي تحولي)
نویسنده کتاب مراحل شكلگيري اخلاق در كودك (با تأكيد بر رويكردهاي تحولي) عبدالعظیم کریمی است. این کتاب توسط انتشارات مؤسسه فرهنگي منادي تربيت منتشر شده است.
كتاب "مراحل شكلگيري اخلاق در كودك" چگونگي تحول اخلاق در كودكان را با تأكيد بر رويكردهاي تحولي و بر اساس نظريههاي ژان پياژه، لورنس كهلبرگ، فرويد... مورد بررسي قرار داده است. بخش اول اين كتاب را مباحث عمده در"روانشناسي رشد كودك" تشكيل ميدهد و در بخش دوم"مباني روانشناختی رشد اخلاقي" و در بخشهاي بعدي "چگونگي اندازهگيري شاخصهاي رشد اخلاقي"، و "روشهاي آموزش ارزشهاي اخلاقي در كودك" به بحث گذاشته شده است. در بخش ضميمه اين كتاب نمونههايي از آزمونهاي سنجش رشد اخلاقي و روشهاي مصاحبه باليني با كودكان و نيز تجربههاي موفق آموزش اخلاقي در ديگر كشورها از جمله ژاپن معرفي شده است.
مطالب این کتاب در سهبخشی متفاوت، اما مرتبط با هم تنظیم شده است: در بخش اول قبل از هر چیز به مفاهیم متمایز رشد، تحولی، تکامل و نظریههای رشد کودک در حد بیان اجمالی اشاره شده است و سپس مبانی روانشناختی اخلاقی در گستره نظریههای تحولینگر مورد بحث قرار گرفته است. از این میان نظریه ژان پیاژه".روانشناس و شناختشناس بزرگ معاصر از دو جهت حائز اهمیت است: اول آنکه نظریه پیاژه در باب تبیین تحولی روانی کودک یکی از کاملترین و جامعترین نظریههایی است که تاکنون در روانشناسی رشد ارائه شده است. دوم انکه نظریه پیاژه بهدوراز افراطوتفریطهای محیطی نگرها از یکسو و فطری نگرها از سوی دیگر توانسته است تبیین متعادلیتری را از چگونگی تحولی شناختی و اخلاقی بر اساسی تعاملی دوجانبه طبیعت و محیط ارائه دهد. در بخش دوم از منظر روانشناسی، رویکردهای مختلف بررسی و مطالعه شکلگیری اخلاقی در کودک به بحث گذاشتهشده است. در این بخشی نمونهای از کاربرد راهبردهای عملی در تشخیصی و ترازیابی مراحلی تحول اخلاقی کودکان با استفاده از آزمونهای پیاژه و کهلبرگ بهصورت داستانهای متنوع که طرح کننده معماها و محذورات " مربوط به قضاوت اخلاقی است، ارائه شده است. در کنار این آزمونها روشی بالینی پیاژه برای وارسی دقیقی استدلالی کودکان با روشی القای مخالف نیز معرفیشده است. در پایان این بخشی روشی نمرهگذاری و تبدیل دادههای کیفی به کمی جهت ارزیابی تحولی اخلاقی در قالب مجموعهای از جداول نمرهگذاری نشان داده شده است. در بخش سوم، مبانی آموزشی و روشهای عملی تربیت اخلاقی به اقتضای هر یک از مراحلی همراه با نمونههای عینی و مثالهای کاربردی معرفیشده است که از آن میان طرح ردههای معمای اخلاقی جهت رشد و ارتقای سطوح اخلاقی دانش آموزان به شیوههای خودانگیخته و فعالی با تأکید بر حل مسئله ارائه شده است. در پایان کتاب، بخشی بهعنوان ضمیمه، نمونههایی از آزمونها، پرسشنامهها و داستانهای اخلاقی برای سنجشی رشد اخلاقی معرفیشده است. و درنهایت چکیدهای از تجربیات موفقی کشورهای مختلف، در مورد آموزشی اخلاقی در مدارسی ارائه شده است که میتواند پهنه وسیعی از شیوههای آموزشی ارزشیهای اخلاقی را پوشش دهد.