اهمیت مواظبت از اوقات عمر در سیرة سلوکی علامه طهرانی

1
اهمیت مواظبت از اوقات عمر در سیرة سلوکی علامه طهرانی

در پایان روایت شریفة عنوان بصری - که مرحوم آیت‌الله قاضی و علامه طهرانی و دیگر بزرگان دستور به مداومت قرائت آن می‌دادند - و پس از آنکه حضرت امام صادق (ع) توضیحاتی را برای عنوان بیان می‌فرمایند، از آن حضرت چنین روایت می‌نمایند: «قم عنی یا ابا عبدالله فقد نصحت لک و لاتفسد علی وردی فانی امرو ضنین بنفسی و السلام علی من اتبع الهدی[1]؛ ای أبا عبدالله، از نزد من برخیز؛ چرا که من شرط خیرخواهی را دربارة تو بجا آوردم و آنچه لازم بود بیان نمودم؛ برخیز و ورد من (قرآن و اذکاری را که بجا می‌آورم) را بر من فاسد نکن؛ زیرا من مردی هستم که بر خودم ضنینم و نسبت به حساب عمر و وقتم مواظبت دارم که هدر نرفته و بیهوده تلف نشود و سلام بر آن کسی باد که از راه هدایت پیرو می‌نماید».

اگر چه جود و کرم و سماحت از صفات و علائم مؤمن است، ولی از این روایت استفاده می‌شود که مؤمن باید در امر وقت و عمرش بخیل و ضنین باشد؛ زیرا عمر انسان سرمایة آخرت و حیات ابدی اوست و هیچ کس مجاز نیست از آخرت خود جود و بخشش نماید.

فرزند علامه طهرانی از پدر بزرگوارشان نقل می‌کنند که علامه همواره این‌گونه بودند. هیچ وقت ندیدم وقت ایشان بدون استفاده بگذرد و فارغ و بیکار باشند یا به امری غیر ضروری بپردازند، حتی هنگامی که به اندرونی می‌آمدند نیز اغلب کتابی همراهشان بود و اگر فارغ می‌شدند، مطالعه می‌نمودند. در محافل و مجالس نیز این‌طور بودند که تا لازم نمی‌شد، صحبت نمی‌فرمودند و عمر شریف خود را با حرف‌ها و سخنان غیر ضروری اتلاف نمی‌کردند؛ دائم المراقبه بودند و اگر سخنی ضروری نبود به سکوت و  ذکر و توّجه مشغول می‌شدند و بهرة خود را به نحوه أوفی از انس و توجّه به حضرت حقّ می‌بردند.

 

برگرفته از نور مجرد

 

پی‌نوشت‌ها:

[1] ـ بحار الأنوار، ج1،ريال ص 226.

جستجو در مطالب سایت مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند پر بازدیدترین مطالب

پر بازدیدترین ها

توصيه‌هاى سیزده‌گانه‌ سلوکی از آیت‌الله ميرزا محمد تهرانى

توصيه‌هاى سیزده‌گانه‌ سلوکی از آیت‌الله ميرزا محمد تهرانى

آیت‌الله ميرزا محمد تهرانی كه از عالمان قدسى همچون ملاحسينقلى همدانى بهره‌مند گشته بود و در عمل به مواعظ آنان همت بلندى داشت. خود نيز همواره به بيان نكته‌های اخلاقى آموزنده مى‌پرداخت...
Powered by TayaCMS