تربیت اخلاقی کودکان در دوره سیادت از منظر انديشمندان
تربیت اخلاقی کودکان در دوره سیادت از منظر انديشمندان
نویسندگان:
فاطمه موحدی پارسا *
طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی **
بختیار شعبانی ورکی ***
علی همت بناری ****
چکیده
این مقاله امکان تربیت اخلاقی کودکان در دوره نخست کودکی را هفت سال اول زندگی که براساس احادیث مراحل تربیت، دوره سیادت نامیده می شود - بررسی می کند. برای این منظور با روش توصیفی- تحلیلی نظر اندیشمندان درباره تربیت اخلاقی کودکان بررسی و تحلیل گردید و با کاربرد روش تحلیلی - استنتاجی تعریف و امکان آن تبیین شد.
یافته ها نشان می دهد که بیشتر اندیشمندان، تربیت اخلاقی را برای دوره سیادت می پذیرند و دلایلی مانند فعال بودن ذهن شهودی، تأثیر محیط، مناسبات اجتماعی و الگوهای اخلاقی، امکان تحقق مراتبی از شناخت، انتخاب و عمل را برای کودکان در این دوره، به عنوان مهم ترین شواهد امکان تربیت اخلاقی کودکان مطرح می کنند.
واژگان کلیدی: تربیت اخلاقی، امکان تربیت، تربیت کودک، دوره سیادت، کودکی اولیه، فلسفه برای کودکان.
* دانش آموخته دانشگاه فردوسی مشهد و استادیار دانشگاه حکیم سبزواری
** دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول)
*** استاد دانشگاه فردوسی مشهد
**** استادیار جامعة المصطفى من العالمية
متن کامل مقاله را از اینجا دانلود کنید.